Tuesday, August 23, 2011

setuju ke xsetuju???

memandangkan sy ni penuntut di slh sebuah IPTA di Malaysia,jd sy rse terpanggil tuk mengomen ttg isu kekosongan jawatan dlm kementerian akn dbuka tuk PATI.hmm penah terpikir x..ape akn jd 1 ary t pd bkal2 graduan  klau majoriti sektor kementerian di negara kita diisi oleh pendatang asing a.k.a PATI??? *garu2 kepala*

Fakta terbaru dianggarkn sebanyak 1,051,427 keperluan tenaga kerja telah disenaraikan oleh 8 kementerian dan agensi berkaitan untuk ditawarkan kepada rakyat Malaysia sebelum bakinya diisi pendatang asing tanpa izin (PATI) menerusi proses pemutihan Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja/Pendatang Asing Tanpa Izin (Program 6P).

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri telah menyenaraikan jumlah keperluan paling tinggi iaitu 275,723 kekosongan dalam sektor itu seterusnya diikuti oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (237,700) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (220,000).
Tambahan pula,Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (165,000), Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (140,000), Kementerian Dalam Negeri (10,000),Kementerian Pelancongan (2,041) dan Kementerian Pengangkutan (963).-sumber utusan yg tlah diubah sdikit ㋡

see..stakat ni kte dpt lihat ada lebih kurang 9 buah kementerian yg lebihan kekosongannya akn dibuka utk PATI setelah ianya penuh diisi oleh rkyat Malaysia. Jadi,sbgai rkyt Malaysia adakah anda..anda..anda bersetuju dengan keputusan yg telah dibuat oleh sektor2 tersebut???

merujuk kepada topik aslnyer..tujuan keputusan ini dibuat adalah untuk meningkatkn teknologi dan menaikkan lg tahap produktiviti negara..bila difikir2kn kembali..adakah ianya 1 keputusan yg wajar sedangkan klau kte berbalik kpd kata2 dan pendapat yg penah dlontarkn oleh mantan PM kte iaitu Tun Abdullah Ahmad Badawi yakni beliau meminta majikan di negara ini menghentikan `ketagihan’ mengambil pekerja asing kerana ia tidak akan menyumbang terhadap pembangunan modal insan sebaliknya memberi kesan negatif kepada negara.

Beliau berkata, pengambilan pekerja asing sama ada mengikut undang-undang mahupun secara haram, tidak akan dapat meningkatkan teknologi negara kerana pekerja yang diambil tidak mempunyai kemahiran tinggi dan mempunyai produktiviti yang rendah.“Kita perlu pastikan ketagihan ini dapat dihentikan. Ini adalah satu masalah besar yang melanda untuk mencapai sasaran sebagai negara terbilang.
Ini kerana mereka (majikan) membayar gaji buruh yang rendah dan (membabitkan) kos yang rendah. Tak dapat yang ada dokumen, mereka ambil yang tak ada dokumen. Kalau ini menjadi keinginan mereka (majikan) (setiap kali) bila ada kekosongan, akhirnya kesan tak akan jadi baik,katanya". tgk..Pak Lah pn bangkang..hoho.. =,="

kalau skrg kte tgk bnyk mslh pengangguran berlaku..apetah lg mse akn dtg klau abes sume kekosongan jwtan dlm kementerian pn nk dibuka tuk PATI...sy xkate keputusan yg dibuat tu salah mahupn btol..tp fikir lah kembali dimana hak keistimewaan kte sbgai rkyt dinegara sendri..xkn rkyt Malaysia nk dsama tarafkn dgn PATI kot??jgn la nk jd BAIK HATI sgt..jgn smpai satu ary t kte tgk ank2 bangsa kte merempat di negara sendri sudah lah...ape pn keputusan yg dibuat..harap lah ianya dipertimbangkan sebaik2nya dan fikir tentang ank bangsa sendri dlo sebelum nk baik hati fikir pasal org luar..dan juga sebelum perkara yg x diingini berlaku...so..ape pndapat korg plak??


p/s: jgn smpai sy grad t sy menganggur xder keje sbb PATI suda laaa~

creadit to shafiq hanif...

3 comments:

  1. ish!!!...mmg bodoh la kalau amek PATI bekerja.. bersetuju sgt2 dgn mantan PM kita, Pak lah.. xsetuju sgt2 dgn keputusan ni..terlalu mengagungkan sgt org luar drpd rakyat sendiri..

    ReplyDelete
  2. btol tu..ssh jgak lau jd baik aty sgt..hoho

    ReplyDelete
  3. xmungkin!..PATI bg keje berat2.angkut taik k..haaha

    ReplyDelete